تبلیغات
مطالب اینترنتی - مطالب مهر 1396

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :
تاریخ:جمعه 21 مهر 1396-10:29 ق.ظ

آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی

آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی

چکیده:درمقالات پیشین ،به بررسی روش های نصب پرداختیم.همانطور که گفته شد،نصب حقاظ های روی دیوار از جمله حفاظ شاخ گوزنی،به بستر کار بستگی دارد.

دراین مقاله سعی داریم علاوه بر آموزش روش های نصب،نکاتی راجع به شرایط مختلف موجود ودرخواست های کارفرمایان را بطور کامل بررسی کنیم.

آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی برروی دیوار سنگی:

ابتدا روی دیوار فاصله های 1.5متری را جدا میکنیم. سپس با استفاده از مته سوراخ هایی به شعاع 5میلی تر (قطر10) در محل های مشخص شده ایجاد می کنیم.

حال باید میخ هایی به عنوان پایه نصب حفاظ داخل سوراخ ها بکوبیم.

برای اینکار از قطعه ای فلزی به نام چهار پهلو به عنوان میخ استفاده می کنند.

این میخ ها 15سانتی متر هستند و بستر اتصال حفاظ شاخ گوزنی ودیوار می باشند.

بعد از فروکردن تمام میخ ها،حفاظ هارا به روی دیوار انتقال می دهیم.یکی ازمیله های افقی حفاظ شاخ گوزنی را مماس بر میخ کوبیده شده قرار داده و جوش می زنیم.(مانند تصویر شماره 1- مکان های جوش بارنگ قرمز مشخص شده است

)فاصله میله های حفاظ ها به گونه ایست که اگر یک میله را مماس بر میخ اولی قرار دهیم،میخ هایی که در فاصله 1.5متری ازهم قرار دارند نیز،مماس بر میله ها می شوند.

توجه کنید که خودحفاظ ها نیزباید به هم جوش بخورند.حفاظ شاخ گوزنی در شاخه های به طول 2متر ساخته می شود که حد فاصل هر شاخه با شاخه بعدی باید بطور کامل جوش داده شود تا یکپارچه شوند.

بعد از جوش کاری،قسمت هایی که جوش خورده اند باید لکه گیری شوند تا از زنگ زدن آن جلوگیری شود.

نکته مهم: اگر هنگام سوراخ کردن براده های پلاستیکی خارج شد،حتما کاررا متوقف کنید.

باید قبل از نصب از توکاریاروکار بودن انشعابات برق مطلع شوید تا از خطر برق گرفتگی در امان باشید.

اگر کابل برق روکار باشد،خطری ندارد.امااگر توکار باشد بدلیل اینکه ما فاصله سیم برق از بالای دیوار را نمی دانیم،باید مته را به آرامی وارد کنیم تااگر به سیم برق رسیدیم(مشاهده خروج براده های پلاستکی)،بابرق گرفتگی مواجه نشویم.

amoozesh nasb hefaz shakh gavazni

تصویر شماره یک

تااینجا ساده ترین نوع نصب را یاد گرفتیم.حال به سراغ آموزش نصب برروی دیوار های نا سطح می رویم.

1-آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی روی دیوارهای ممتد غیریکنواخت :

منظور از دیوار های ممتد غیر یکنواخت ،دیوار لغاز می باشد. دیوار لغاز دیواری است که سطح کلی یکسانی دارد اما قسمتی از دیوار در فاصله های معین ارتفاع کمتری دارند(به عکس شماره 2 توجه کنید)

nasb hefaz

تصویر شماره 2

برای نصب حفاظ شاخ گوزنی روی چنین دیوار هایی 2روش وجوددارد.

روش اول:استفاده از شاسی کشی

روش دوم:استفاده از حفاظ شاخ گوزنی در دو ارتفاع مختلف

آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی با استفاده از شاسی کشی روی دیوار لغاز :

ابتدا به تعریف شاسی کشی می پردازیم: شاسی کشی به این معنی است که بااستفاده از پروفیل هایی در ارتفاع های مختلف بسته به نیاز،کم بودن ار تفاع را جبران کنیم و دوسطح را بطور کامل به یک ارتفاع سطحی برسانیم.(قسمت آبی رنگ مشخص شده در تصویر شماره 2 نشان دهنده شاسی کشی است)

برای اینکار کافی است که طول وارتفاع قسمتی که از سطح دیوار کوتاه تر است را اندازه بگیریم و سپس یک شاسی بااین طول وارتفاع بسازیم.

شاسی را بااستفاده از سوراخی به ارتفاع 15سانتی متر و قطر 10 وفرو کردن چهارپهلو در آن به دیوار وصل می کنیم .

حال یک دیوار صاف بوجود آمده است که نصب حفاظ روی آن مانند روش قبلی است بااین تفاوت که حفاظ هایی که روی شاسی قرار می گیرند،به شاسی با استفاده از جوش متصل می شوند.

آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی بادوارتفاع مختلف روی دیوار لغاز :

دراین روش کافیست مانند روش قبلی طول و ارتفاع قسمت کوتاه تر دیوار را اندازه بگیریم.

حال باتوجه به ارتفاع حفاظی که برای دیوار در نظر گرفته ایم، یرای حفاظ های قسمت های پایین تر طول قسمت کوتاه تر را اضافه کنیم.

بایک مثال ععدی ساده،به خوبی متوجه خواهید شد.

فرض کنید لغاز های شما ارتفاعی به اندازه 50سانتی متر دارند(یعنی اختلاف ارتفاع دیواراصلی و قسمت های کوتاه تر 50 سانتی متر است.

شمابرای یوار خود حفاظ های 70سانتی سفارش داده اید. این حفاظ هابه راحتی مانند روش های قبل روی دیوار اصلی نصب می شود. حال برای قسمت های کوتاه تر باید حفاظی استفاده کنیم که این اختلاف ارتفاعی را جبران کند.یعنی حفاظی بارتفاع 70+50سانتی متر. پس برای لغاز ها حفاظ شاخ گوزنی 120سانتی متری مناسب است تا پس از نصب نهایی،کلیه حفاظ ها در یک ارتفاع باشند(به تصویر شماره 3نگاه کنید)

nasb hefaz shakh gavazni

تصویر شماره 3

نکته:درباره اینکه کدام یک از دوروش بالا بهتر است باید گفت که از لحاظ امنیت فرق چندانی بین دوروش وجود ندارد و چیزی که تعیین کننده است مقزون بصرفه بودن می باشد.پس از آن ملاک بعی انتخاب زیبایی و ظاهر مورد پسند است.دوتصویر بالا به شما کمک خواهد کرد که انتخاب بهترومناسب تری داشته باشید.

2-آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی روی دیوار های پلکانی:

یک نکته مهم درنصب حفاظ روی دیوار از جمله حفاظ شاخ گوزنی روی این دیوار ها وجود دارد.

یکی از نقطه ضعف های نصب حفاظ معمولی روی این دیوار ها ایجاد پله است و این بزرگترین ضعف ممکن می باشد که زیر سوال برنده امنیت است.دلیل چیست؟

تصور کنید اختلاف ارتفاع دیوار های پلکانی 30سانتی متر باشد و شما حفاظی به ارتفعا 70یا90سانتی متر روی دیوار خود نصب کرده اید. حال بدلیل اختلاف ارتفاع پلکان ها،حفاظی که در پله پایین تر قرار دارد نسبت به حفاظ بالایی خود 30سانتی متر کوتاه تر است.یعنی فصل مشترک دوحفاظ بین 40تا60سانتی متر می باشد.

عبور از روی حفاظ شاخ گوزنی با ارتفاع 40سانتی متر وتاحدودی 60سانتی متری به راحی انجام پذیر است واین یعنی مختل شدن امنیت و دور شدن از هدف اصلی نصب حفاظ روی دیوار.

برای جلوگیری از این پیش آمد چه کنیم؟؟؟

پیشنهاد ما این است که در قسمت های پلکانی،حفاظ هایی با ارتفاع مختلف بصورت شیب دار به اندازه 1تا2 متر نصب کنند.

یعنی اگر حفاظ مورد استفاده 70سانتی متر و اختلاف پلکان ها 30 سانتی متر است،محل تقاطع دو پلکان حفاظ شاخ گوزنی باارتفاع 120سانتی متر،سپس ارتفاع 100،ارتفاع 90،ارتفاع 80 بصورت پلکانی به طول یک تا دومتر انجام شود سپس ادامه دیوار حفاظ شاخ گوزنی 70سانتی نصب شود تا پله بعدی.

(تصویر شماره 4و5 بطور کامل گویای توضیحات می باشد/قسمت پلکانی به وضوح نشان دهنده اختلاف ارتفاع های ایجاد شده در قسمت پلکانی است.)

nasb hefaz

تصویر شماره 4

nasb hefaz

تصویر شماره5

آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی روی درب فلزی:

برخی از درب ها سطح بالایی صاف وممتدی ندارند از این رو برای نصب حفاظ شاخ گوزنی باید از شاسی کشی استفاده کرد.

دراین روش پروفیلی را به عنوان شاسی روی درب فلزی نصب می کنیم. سپس مانند روش نصب روی دیوار سنگی عمل کرده و پروفیل و حفاظ را به یکدیگر جوش می دهیم.

اگردرب ماشین رو ونفررو فاصله کمی بایکدیگر دارند،بهتره است شاسی کشی بریده بریده نباشد وبه صورت یک سره انجام شود. زیرا باعث کم تر شدن خکش طول دهانه می شود. دردیاگرام زیر میتوانید بطور واضح متوجه شوید. همچنین باید توجه کنیم که وزن حفاظ به دیوار ها منتقل شود نه به درب فلزی.زیرا درب در طول روز بارها باز و بسته می شود.

diagram nasb hefaz

درادامه تصاویری از حفاظ های نصب شده روی درب فلزی می بینید که در هرکدام روش نصب اندکی متفاوت است.

شاسی کشی روی درب فلزی

نصب حفاظ روی درب فلزی

شاسی کشی برای نصب حفاظ

آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی روی درپوش فلزی:

منظور از درپوش فلزی،ورق های فلزی می باشد که برخی روی دیوار ها نصب می کنند(مانند تصویر زیر)

amoozesh nasb hefaz shakh gavazni

اگر ضخامت درپوش فلزی بیش از 2 میلی متر باشد: این روش بسیار راحت تر از سایر روش هاست . به این نحو که می توانیم مستقیما حفاظ شاخ گوزنی را روی در پوش جوش بدهیم.

اگر ضخامت درپوش بیش از 2میلی متر باشد:دراین روش باید در پوش را سوراخ کرد ومانند روش نصب حفاظ شاخ گوزنی روی دیوار سنگی عمل نمود. امااگر کارفرما تاکید دارد که در پوش ها نباید سوراخ شوند،باید از پروفیلی با ابعاد 20*40و به طول 20 سانتی متر روی درپوش نصب کرد.

آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی روی کامپوزیت:

این مدل نصب مانند نصب حفاظ شاخ گوزنی روی درپوش فلزی باضخامت کمتر از دومیلی متر می باشد.

در انتها به نکاتی راجع به نصب حفاظ شاخ کوزنی می پردازیم:

1.بهتر است همواه حدود4سانتی متر دوشاخه حفاظ بایکدیگر همپوشانی داشته باشند.

2.حفاظ شاخ گوزنی ودیگر حفاظ ها باید تا حد امکان در بیرونی ترین قسمت دیوار نصب شود(برای حذف مردن کامل جای پای سارقین)

2.باید به تخلیه اب از روی دیوار نیز فکر کرد وبرای آن چاره ای اندیشید.

حفاظ های شاخ گوزنی تولید شده درصنایع فلزی کاوه،بااستفاده از رنگ الکترواستاتیک درجه یک بطور کامل پوشانده می شوند.اما خالی از لطف نیست که برای تخلیه اب چاره ای اندیشید.

برای این کار بهتر است برای دیوار هایی بابستر سنگی یا درپوش فلزی باضخامت بیشتر از 2میلی متر،

از پروفیلی با ابعاد 40*20به عنوان اسپیسر بهره برد.

اگر دیوار بدرپوش فلزی باضخامت کمتر از 2میلی متر یا کامپوزیت است،باید از قطعه ای cشکل که از پروفیل با ابعاد 40*20ساخته شده،به عنوان پایه و ایجاد کننده فاصله استفاده کرد.

3.نورپردازی حفاظ های شاخ گوزنی مزایایی دارد که عبارت اند از:

1.ایجاد نور و روشنایی فضای حیاط

2.تاکید برامنیت ساختمان که از لحاظ روانی سبب دورشدن سارقین از این ساختمان ها می شود(بطور کلی سارقن ابتدامنازلی را مورد هدف قرار می دهند که حفاظ ندارد.خانه هایی که حفاظ دارند و نور پردازی نیز شده اند،کمتر مورد توجه سارقین به عنوان هدف سرقت قرار میگیرد)

3.اگرسارقین این ریسک را بپذیرند وقصدسرقت از منازلی باحفاظ های نور پردازی شده داشته باشند،به علت انعکاس نور و ایجاد سایه و جلب توجه،هشدار بسیار مناسبی برای وجود سارقین می باشد.

امید است با مطالعه این مقاله،آموزشی جامع و بدیع بدسا آورده باشید

باتشکر :sfkv.ir


لینک منبع و پست :آموزش نصب حفاظ شاخ گوزنی
http://sfkv.ir/post/amoozesh-nasb-hefaz-shakh-gavazni


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :
تاریخ:چهارشنبه 19 مهر 1396-12:54 ق.ظ

فرهنگ سیاسی كوفیان در روزگار امام علی ابن ابیطالب(علیه‌السلام)



سرانجام انتظار به پایان رسید و نوزاد نامشروع ازدواج اجباری دو اندیشه توطئه گر؛ ابوموسی اشعری و عمروبن عاص، پس از نه ماه، پای خود را بدین جهان گذاشت. نتیجه حكمیت حكمین: بركناری علی از خلافت، از سوی هر دو داور عادل و مرضی الطفین، و برگماری معاویه به خلافت از سوی داور خود او، یعنی عمر و پسر نابغه بود! (و ظاهراً وانمود شد كه ابوموسی فریب خورده است). و قرار پیمان نامه، به صراحت، حكومت كردن بر پایه آیات قرآن بود. چون خبر به كوفه رسید، و امیرالمؤمنین گزارش كار و شیوه داوری و نتیجه آن را شنید، به یاران اعلام كرد كه چون بر خلاف مفاد و شرایط پیمان عمل شده است ما هیچ تعهدی در برابر نتیجه داوری نداریم و آن را نمی پذیریم. آماده برگشتن به سوی میدان جنگ شوید.

 فرهنگ سیاسی كوفیان در روزگار امام علی ابن ابیطالب(علیه السلام)

جنگ های فرسایشی معاویه و واكنش كوفیان

سرانجام انتظار به پایان رسید و نوزاد نامشروع ازدواج اجباری دو اندیشه توطئه گر؛ ابوموسی اشعری و عمروبن عاص، پس از نه ماه، پای خود را بدین جهان گذاشت. نتیجه حكمیت حكمین: بركناری علی از خلافت، از سوی هر دو داور عادل و مرضی الطفین، و برگماری معاویه به خلافت از سوی داور خود او، یعنی عمر و پسر نابغه بود! (و ظاهراً وانمود شد كه ابوموسی فریب خورده است). و قرار پیمان نامه، به صراحت، حكومت كردن بر پایه آیات قرآن بود. چون خبر به كوفه رسید، و امیرالمؤمنین گزارش كار و شیوه داوری و نتیجه آن را شنید، به یاران اعلام كرد كه چون بر خلاف مفاد و شرایط پیمان عمل شده است ما هیچ تعهدی در برابر نتیجه داوری نداریم و آن را نمی پذیریم. آماده برگشتن به سوی میدان جنگ شوید.

خوارج گفتند تا اعتراف به كفر خود و سپس توبه نكرده ای، به نزد تو باز نمی گردیم و به جنگ نمی آییم. و كوفیان گفتند ما از سوی خوارج امنیت نخواهیم داشت، چگونه می توانیم زن و فرزندان و خانه های خود را بی دفاع در معرض تاخت و تاز احتمالی اینان بگذاریم و به جنگ برویم؟

معاویه هم، كه به كام دل رسیده بود؛ خود را در دمشق، یا به قولی در بیت المقدس، خلیفه خواند و تاجگذارای كرد، و با شناختی كه از كوفیان و روحیه آنان داشت، به تاخت و تازهای فرساینده ایذایی پرداخت؛ نخست در مرزهای شام و عراق، سپس كمی پیش تر، و سرانجام در شهر انبار، مكه، مدینه و حتی یمن.

امام پیوسته مردم را به دفع این شرارت ها و دفاع از مردم بی گناه و بازگشت به جنگ با معاویه و ریشه كن كردن همیشگی فتنه، فرا می خواند، اما هرگز با گوشی شنوا روبرو نمی شد.

با همین روحیه و سهل انگاری و بهانه جویی كوفیان بود كه معاویه توسط معاویه بن خدیج، مصر را از دست محمد بن ابی بكر بیرون آورد، مالك اشتر را توسط عامل خراج العریش در صحرای سینا مسموم كرد و به شهادت رسانید، و بر اوضاع، به شكلی كه خود می خواست، مسلط شد.

در این مدت امام پیوسته كوفیان را به حركت و بازگشت به جنگ فرا می خواند؛ گاه با سرزنش و نكوهش، و گاه با تشویق و تحریك احساسات آنان و یادآوری وظایف دینی، اجتماعی و انسانی و در ضمن همین سخنان است كه ما از روحیه ها، گرایش ها، خصلت ها و رفتارهای كوفیان آگاه می شویم. در جاهای بسیاری از نهج البلاغه، سخن امام دربارة كوفیان، گزارش شده است كه برای نمونه، به برخی از آنها اشاره می شود:

«احمدالله علی ماقضی من امر و قدر من فعلِ، و علی ابتلایی بكم…»

«خدای را سپاس می گزارم بر فرمانی كه رانده است، و كرداری كه مقدر كرده است، و بر آزموده و گرفتار شدنم به شما دار و دسته ای كه وقتی فرمان داده ام، فرمان نبرده اید، و هنگامی كه فراخوانده ام، پاسخ نداده اید.

اگر به شما مهلت داده شد، در سخنان بیهوده فرو می روید و اگر به جنگ فراخوانده شدید، سستی از خود نشان می دهید.

و چنانچه مردم بر گرد پیشوایی گرد آمدند، به سرزنش و نیش زبان می پردازید، و در صورتی كه به قاطعیت با دیگران آورده شدید، به واپس خود بازگردید…» (1)

در این خطبه، امام مردمی را وصف می كند كه نافرمان و بهانه جو، تن پرور و آسایش طلب هستند، و حتی به سرزنش عده اندكی می پردازند كه از پیشوای خود، و یا رهبری در سطح پایین تر فرمان می برند و می خواهند كاری كنند كه آنان هم از گرد امام پراكنده شوند.

مبادا وظیفه به گردن آنان هم بیفتد و ناچار به رفتن جنگ شوند، و اگر به اجبار به میدان كشانیده شده اند، در آنجا نیز از خود سستی نشان داده اند.

چرا نافرمانی؟

در خطبة دیگری، پس از آگاه شدن از تاخت و تاز نعمان بن بشیر از یاران معاویه به عین التمر كوفیان را چنین وصف می كند:

«منیت بمن لا یطیع اذا امرت و لا یجیب اذا دعوت…»

«به كسانی دچار و گرفتار شده ام كه وقتی فرمان دهم، فرمان نمی برند و هنگامیكه فرا خوانم، پاسخ نمی دهند. چگونه با این سستی به یاری پروردگارتان چشم داشت دارید. آیا دینی در شما نیست كه شما را فراهم بیاورد؟ آیا حمیتی ندارید كه به غیرتتان وادارد؟ در میان شما به دادرسی بر می خیزم و به فریادرسی بانگ می دهم، نه گفتاری از من می شنوید، و نه فرمانی می برید، تا پیشامدها از سرانجام های بد و تباه پرده بردارد؛ پس با شما مردم نه خونخواهی توان كرد، و نه به هدف و خواستی توان رسید.

شما را به یاری برادرانتان فرا خواندم و شما چون شتری كه دچار درد ناف شده، ناله سردادید و چون چاپاری پشت از پالان زخم شده، واماندگی نشان دادید. مدتها بعد از این همه اظهار درماندگی، دسته ای سرباز لنگان و ناتوان برای یاری من به راه افتاد «كه گویی آنان را به سوی مرگ می رانند و نگران مرگ هستند.» (2)

در این سخن، امام نافرمانی كوفیان را به علت سستی و تن پروری، و آسایش طلبی را نتیجه بی دینی و كم اعتقادی و نداشتن غیرت و تعصب مذهبی وصف می كند.

هدف اصلی دین، هدایت انسان و رشد و تعالی بخشیدن به او است. و امام می خواست، در دورة مسؤولیت خود این هدف را عملی سازد. لذا شیوة او در همة كارها آموزش بود و پرورش، آگاه ساختن و عمل شایستة آگاهانه آموختن. اما كوفیان كه سالها به تن پروری و مصرف كردن غنیمت ها عادت كرده بودند، و از سویی در دو جنگ جمل و صفین سخت به ستوه آمده بودند- به ویژه كه صفین جنگی بود طولانی و بدون برنده در میدان- دیگر حاضر نبودند به جنگی بروند كه اطمینانی به پیروزی در آن ندارند و اگر هم پیروز شوند، چون جنگ با مسلمانان است، غنیمت، اسیر و تصرف زمین ندارد. زیرا آنان در فتوحات دورة عمر بن خطاب و عثمان بن عفّان، بیشتر به طمع غنائم به جنگ كشیده می شدند. اكنون حق علی مطرح است. حقی كه شرف و آبرو و انسانیت هم در كنار آن هست. پس از سخنان سرزنش آمیز امام، تنی چند از كوفیان، نامنظم و ناشاد، لنگان به راه افتاده اند كه به جنگ بروند، اما چون باوری به جنگ و امیدی به پیروزی ندارند، مصداق آیة شریفة قرآن هستند:

«كه گویی آنان را با چشم باز و نگران به سوی مرگ می رانند.»

بیوه زن بچه مرده

مردم عراق، با‌ آن پیشینة درخشان، و آماده برای تحقق آموزشهای آرمانی – عملی امام، یكباره با تغییر موضعی كه گرفتند، تصویری از خود نشان دادند كه امام به زیبایی آن را ترسیم كرده است:

«مردم عراق! بی گمان شما به زن آبستنی ماننده اید كه باردار شده است و پس از به سرآمدن ماههای بارداری، كودك را مرده زاید، سرپرستش بمیرد، و بیوه گی او به دارازا كشد و دورترین خویش او میراث از او ببرد. هان سوگند به خدا من از روی اختیار به نزد شما نیامدم بلكه از روی ناچاری به سوی شما كشانیده شدم.» (3)

كندی نشان دادن به سوی اجرای حق

مردم كوفه، اغلب یا حتی همگی به حقانیت علی ایمان و آگاهی دارند لیكن با آن روحیه ای كه پیدا كرده اند، درآمدن به سوی حق و اقدام برای به اجرا درآوردن حق و پیروزی قاطع حق بر باطل، كندی نشان می دهند.

«هان سوگند بدان كس كه جان من در دست قدرت او است، بیگمان آن مردم بر شما پیروز خواهند شد، نه از آن روی كه به حق از شما سزاوارترند بلكه بدان جهت كه به اجرای فرمان سرورشان می شتابند و شما در اجرای فرمان حق من كندی نشان می دهید.»

سستی افراد و ناپایداری در راه حق

و به دنبال آن سخن، امام به مردم كوفه چنین خطاب می كند:

«مردم كوفه! از دست شما به سه چیز و دو چیز گرفتار شده ام: كرانی هستید دارای گوش شنوا، و گنگانی هستید دارای زبان گویا، و كورانی دارای چشم های بینا. [و آن دو چیز:] نه آزادگان راستینی به هنگام رویارویی جنگ، و نه برادرانی مطمئن در وقت گرفتاری! تهیدست از هر دستاوردی مانید! ای همانند شتران بی ساربان، همین كه از سویی گردآوری شوند، از سوی دیگر پراكنده گردند! به خدا سوگند در خیال خود، شما را به روشنی چنان می بینم كه چون درگیری سخت شود و فروزان، و نبرد گرم گردد و سوزان، از فرزند ابی طالب چنان رویگردان و بی زار شده اید كه زن به هنگام زادن از پیش خود.» (4)

علت شكست كوفیان در دیدگاه امام

امام در خطبه دیگری، نعمتهای فراوان پروردگار نسبت به كوفیان و ناسپاسی آنان را بیان می كند:

«از كرامت خدای متعال به جایی رسیده اید كه كنیزان شما را ارجمند می دارند و همسایگان شما هم از آن ارج گذاشتن، برخوردار می شوند و كسی كه بر او برتری ندارید، و دست پرورده بهرة شما نیست، بزرگتان می دارد و كسی از شما در دل بیم دارد كه از چیرگی شما نمی ترسد و هیچگونه فرمانروایی بر او ندارید. و در همان حال پیمان های خدا را شكسته می بینید و خشم نمی گیرید، در حالی كه ننگ شكستن پیمان پدرانتان را نمی پذیرید! كارهای خدا به نزد شما آورده می شد و از شما بیرون می رفت و باز به شما بر می گشت؛ پس جایگاه خود را به ستمگران واگذاشتید و مهارهای خویش را در پیش آنان افكندید و گردانیدن كارهای خدا را به دستهای ایشان سپردید تا در شبهه عمل كنند و در شهوت ها، راه بسپرند.» (5)

سرنوشت افراد حال نگر فراموشكار

امام، در سراسر زندگی پربار خود، به آگاه ساختن مردم همت گماشت؛ به ویژه از روز ورود به كوفه، بر این تلاش افزود و پیوسته مردم را به حقایق، به اوضاع سیاسی و اجتماعی حال، به آیندة تاریخی، به در پیش گرفتن خصلت های انسانی، به استفاده از عقل تاریخی و عبرت گرفتن از حوادث تاریخی گذشته، فرا می خواند و آگاه می كرد. لیكن شرایط بعدی، به ویژه حوادث جنگ صفین، آموزش های امام را سترون كرد و بار و بری در میان آن مردم در آن روزگار بسیار كم به دنبال داشت.

پس از یكی از این نافرمانی ها و پاسخ درست نشنیدن ها، امام با كوفیان چنین سخن می گوید، و آیندة تباه آنان را كه به روشنی از پس پردة غیب می بیند، به آگاهیشان می رساند و در ضمن سخن، ویژگی های یاران خود را در زمان پیامبر گرامی اسلام، به رخشان می كشد و غیرمستقیم خصوصیات آنان را، كه بر خلاف صفات اینان است، بیان می كند:

«اگر آنچه را كه من می دانم و ناپیدایش بر شما پوشیده است شما می دانستید، در آن صورت سر به بیابان ها گذاشته، بر كرده های خویش می گریستید و بر خودتان به سر و سینه می كوفتید و دارایی های خود را بی نگهبان و جانشین می گذاشتید و هر یك به خویش همت گماشته، به دیگری نمی پرداختید.

لیكن آنچه به یاد شما آورده شد، به فراموشی سپردید و از آنچه به شما هشدار داده شد، احساس ایمنی و آسودگی كردید؛ در نتیجه، اندیشة درست از سرتان دور، و كارتان دچار آشفتگی شده است. و به خدا سوگند آرزو دارم كه خدا در میان من و شما جایی افكند و به كسی كه از شما به من سزاوارتر است، بپیوندد. سوگند به خدا مردمی بودند خجسته اندیشه، سنگین از بردباری، خوش گفتار به حق، بسیار بركنار از تباهكاری و ستم، بر راه راست با شتاب گام نهادند، و بر طریق روشن به سرعت گذشتند، در نتیجه، به نیك سرانجامی همیشگی دست یافتند و نعمت های با ارزش گوارایی بهره خود ساختند.

هان سوگند به خدا، بی گمان جوان خودخواه سبكسر هوسران ثقفی [=حجاج بن یوسف ثقفی] بر شما مسلط خواهد شد كه دارایی و نعمتتان را می خورد، و چربی و پیه تنتان را آب می كند. دست بردار [از این همه ستم و كشتار] ای سرگین غلتان!» (6)

و این سرانجام، كیفر حتمی آن روحیه ای است كه كوفیان مایة امید و مورد ستایش امام، به خود گرفتند. زیرا در سخن دیگری- كه اتفاق را، كمی پس از این سخن در نهج البلاغه قرار گرفته است و به گفتة ابن ابی الحدید از قول واقدی و مدائنی، پس از جنگ جمل، امام در قدرشناسی از یاران كوفی و مدنی و دیگر جاهای خود گفته است- یاران را چنین وصف می كند:

«شما یاران بر اساس حق هستید، و برادران در دایرة دین و سپرهای روز جنگ، و رازداران ویژه در برابر دیگر مردم، پشت كننده به حق را توسط شما می كوبم و به فرمانبرداری روی آورندة حق، امیدوارم. پس با نصیحت و انتقاد كردنی تهی از دورویی، و به دور از بدگمانی، مرا به یاری برخیزید؛ زیرا سوگند به خدا من به خود مردم در ولایت بر آنان سزاوارترم.» (7)

همین افراد به چنان وضعیتی دچار می شوند كه امام امید خود را برای كوبیدن دشمنان خود توسط آنان از دست می دهد.

نافرمان و نامطمئن

پس از رسیدن گزارش حكمیت، امام با مردم سخن می گوید و علت پذیرفتن حكمیت، و فرمان خدا و پیغمبر را در هنگام پدید آمدن اختلاف میان مردم، و علتِ دادن فرصت به دوست و دشمن را بیان می كند؛ سپس آنان را به بازگردیدن به سوی مردم نادان و گمراه و منحرف از قرآن و شیوة عمل و رهنمودهای پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله، فرا می خواند. اما بلافاصله دربارة آنان می فرماید:

«ما انتم بوثیقه یعلق بها، و لازوافر عزیعتصم الیها…»

شما نه دستگیرة استواری هستید كه بتوان بدان درآویخت و پابرجای ایستاد، و نه یاران نیرومندی كه بتوان بدانان چنگ زد و خود را نگاه داشت. شما بدترین وسیله برای برافروختن آتش جنگ می باشید! تفو بر شما! از دست شما آزارها دیدم. روزی شما را با بانگ بلند به جنگ می خوانم، و روزی دیگر آهسته در گوشتان نجوا می كنم، اما چه سود كه نه هنگام بانگ برداشتن، آزادگانی راستین برای جنگیدن هستید، و نه برادران مورد اطمینانی در نگهداری راز! (8)

پراكنده جان و پراكنده دل، بی خرد و ترسو

مردمی كه دشمن از شنیدن نامشان می ترسید و از آهنگ استوارشان برای رزم، لرزه بر اندامش می افتاد، اكنون به جایی رسیده اند كه امام آنان را به بدترین صفات وصف می كند:

«ای جانهای پراكنده و دلهای از هم گسسته، ای كسانی كه تنهایشان حاضر است و خردهایشان از آنان غایب! شما را به نرمی بر حق فرا می خوانم، در حالی كه چون بزغاله از غرش شیر، از حق گریزان می شوید! چه دور و ناممكن است كه تیرگی افتاده بر چهرة عدل را توسط شما بتوانم بزدایم، یا كجی پیش آمده در قامت حق را برافرازم.» (9)

و این گونه سخن را امیرالمؤمنین بارها گفته است كه گزیده ای از آنها در خطبه های 25، 29، 34، 35، 39، 69 و 71 و جاهای دیگر از نهج البلاغه نیز آمده است.

جنگ های فرسایشی- چگونه نگرش و اندیشة درست به نتیجة مطلوب نمی رسد؟! –

بر اثر همین روحیه و بی توجهی مردم كوفه بود كه معاویه گستاخ تر می شد و دامنة حملات خود را بیشتر به درون عراق می كشانید. و در ماه رمضان سال40، كه سربازان پادگان انبار به مرخصی رفته بودند، و حسّان بكری، فرمانده پادگان با شمار اندكی از سربازان مانده بودند، معاویه، غامدی را با دوهزار سوار برای تاخت و تاز به انبار می فرستد. بكری و همراهان اندك او از شهر دفاع می كنند تا اینكه همه به شهادت می رسند. و سربازان تجاوزكار غامدی به خانه های بی دفاع مردم انبار، هجوم می برند، و در آن میان، زنی مسلمان و زنی دیگر غیر مسلمان، كه در پناه مسلمانان آسوده خاطر به سر می بردند، مورد هجوم و دستبرد چپاولگران قرار می گیرند و آنان چاره ای جز شیون و درخواست رحم از بی رحمان نداشته اند. هیچ كس به یاری آنان نمی رود و همة تجاوزگران سالم و بی اینكه زخمی ببینند، به شام بر می گردند. چون گزارش این تجاوز ناجوانمردانه به امام می رسد، از شدت ناراحتی به چهرة خود سیلی می زند و تندترین سخن را به مردمی كه بارها آنان را به یاری شهروندان بی دفاع و رفتن به جنگ و خنثی كردن نقشه های معاویه فراخوانده بوده و توجه نمی كردند، به زبان می آورد و تا روز شهادتش در مسجد كوفه، كسی لبخند بر لبان او ندید. پس از وصف جهاد می گوید:

«هان من شبانه و روزانه، پنهان و آشكارا شما را به جنگ آن مردم فراخوانده ام و به شما گفته ام برآنان بتازید، پیش از آنكه بر شما بتازند…

شگفتا! و باز هم شگفتا، به خدا قسم كه اتحاد و یكپارچگی آن مردم به گرد باطلشان، و پراكندگی شما از حقتان، دل را می میراند و اندوه را به سوی جان می كشاند! رویتان سیاه باد و از اندوه تهی مباد. كه به صورت هدفی درآمده اید كه به سویتان تیر انداخته می شود! بر شما می تازند و شما بر دشمن نمی تازید، با شما می جنگند و نمی جنگید، از خدا نافرمانی می شود و شما رضایت می دهید! اگر در تابستان و گرما شما را به گسیل شدن به سوی آنان بخوانم، گویید اكنون شدت گرما است، به ما مهلت بده تا گرما از ما دفع شود، و اگر در زمستان فرمان دهم گویید هوا سخت سرد است، فرصتی بده تا سرما به پایان رسد؛ همة اینها بهانه هایی است برای فرار از گرما و سرما، شما كه چنین از گرما و سرما می گریزید، از شمشیر، سوگند به خدا، گریزانترید!

ای مردنماهای نامرد! گرفتار در رؤیاهای كودكان و خرد عروسان به حجله نشسته، كاش شما را هرگز ندیده بودم و نشناخته بودم، شناختی كه به خدا قسم پشیمانی به بار می آورد و اندوهی حسرتبار به دنبال داشت…» (10)

علت بهانه ها

یكی از مهم ترین علل و انگیزه های مردم كوفه، عشق آنان به زندگی و قصد آنان برای زنده ماندن به هر بهایی بود. امام كه هدفش تربیت و هدایت افراد انسانی و رسانیدن مردم به رشد و تعالی بود، به شیوة پیامبراكرم صلی الله علیه و آله، نمی خواست نظر خود را بر آنان تحمیل كند و آنان را به خیر و مصلحت مجبور سازد؛ زیرا هم امام با این كار، از شیوة درست پیامبران منحرف می شد و به بهای فاسد شدن خود او تمام می شد؛ هم آنان بدین آگاه شدن و دریافت حقیقت، در كوتاه مدت به نتیجه ای موقتی می رسیدند، اما در درازمدت، به رشد و كمال انسانی هرگز دست نمی یافتند. امام در این باره می فرماید:

«و انی لعالم بما یصلحكم، و یقیم اودكم، و لكنی لا اری اصلاحكم بافساد نفسی.» (11)

من بی گمان به وسیله و روشنی كه شما را اصلاح و كجی شما را راست می كند، آگاه و دانایم، لیكن اصلاح كردن شما را با فاسدكردن خودم درست نمی بینم.

و دربارة زندگی دوستی آن مردم، در جریان حكمیت می گوید:

«تا دیروز فرمانروا بوده ام و امروز فرمانبر شده ام، دیروز بازدارنده بودم و امروز بازداشته گردیده ام. شما ماندن و زندگی كردن را دوست دارید و مرا نیامده است كه شما را وادار و مجبور به چیزی كنم كه خوش ندارید!» (12)

چیزی را كه خوش نداشتید مبارزه و دفع دشمن و احیاناً مرگ در راه شرف و انسانیت و عقیده بود. و نمی توان كسی را به تكامل و سعادت و نیكفرجامی و بهشت برین مجبور كرد.

نتیجه گیری

ثروت های بادآورده فتوحات سالیان گذشته، سیاست های اقتصادی و جنگی ضد و نقیض خلیفه دوم و تبعیض ها، قوم دوستی ها و اجحاف های گزاف، خلیفة سوم و اطرافیانش از بنی امیه، مردم را به رفاه طلبی و تن پروری و بی توجهی به ارزش های اسلامی و عدم فداكاری و تعصب و حمیّت دینی كشانیده بود. عشق به حقیقت و عدالت، آنان را با شوق و شیفتگی به خدمت امام در آورد. جنگ جمل با پیروزی مردم حق طلب و عدالت دوست، و با شكست زر و زور و تزویر به پایان رسید. استقرار امام در كوفه، عموم مردم و به ویژه غیرعربان را بیشتر به پیروزی حق و عدالت امیدوار كرد. این مردم بیشتر از امیرالمؤمنین اشتیاق به جنگیدن با معاویه داشتند. لذا سپاهی عظیم از كوفه به سوی شان به راه افتاد.

طبیعی است كه همه گونه افراد، با روحیه ها و گرایش های گوناگونی در میان سپاه عظیمی، كه تا یكصدهزار نفر هم برآورد شده، وجود داشته باشد. بسیاری از اینان به طمع پیروزی و نام، یا غنیمت و مال، به میدان آمده بودند، عده ای هم منافقانه در میدان جنگ حضور یافتند و عده ای هم مانند مالك اشتر، عمار یاسر، هاشم بن عتبه، ابن عباس، ابن التیهان و تنی چند از افراد خالص و مؤمن به حقانیت امام، با كمال ایمان و اخلاص به جنگ گسیل شده بودند و بسیاری از این گونه افراد، در همان میدان به شهادت رسیدند. جنگ حدود چهار ماه به درازا كشید. تبلیغات و توطئه های اختلاف افكنانة معاویه، رسوب های فرهنگی پیشین عادات و رفتار به دست آمده در سالهای پس از پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله، و سرانجام خستگی طول جنگ و بی نتیجه ماندن آن، بر عدة زیادی از افراد آزمند، كم خرد، ظاهربین، ساده اندیش و سطحی نگر تاثیر مخربی گذاشت و آنان را به چنان روحیات و رفتار با خودشان و با امیرالمؤمنین امام علی بن ابیطالب علیه السلام، واداشت. دستاورد و پیامد آن، تغییر موضع و روحیه ای بود كه از كوفیان به جا ماند. (13)

پی نوشت ها :

1- قول 60.

2- از خطبة 180.

3- خطبه 39.

4- از خطبه 71.

5- از خطبه 97.

6- از خطبه 106.

7- از خطبه 118.

8- از خطبه 125.

9- از خطبه 131.

10- از خطبه 28.

11- از كلام 69.

12- از كلام 208.

13- مفاد آیة 6 سورة انفال.


منبع:
مرکز اطلاع رسانی آل البیت/ نشریه النهج شماره 15-16

فرهنگ



لینک منبع

مطلب فرهنگ سیاسی كوفیان در روزگار امام علی ابن ابیطالب(علیه‌السلام) در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :فرهنگ سیاسی كوفیان در روزگار امام علی ابن ابیطالب(علیه‌السلام)
http://mofidestan.ir/%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%b3%d9%8a%d8%a7%d8%b3%d9%8a-%d9%83%d9%88%d9%81%d9%8a%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b2%da%af%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b9%d9%84%d9%8a-%d8%a7/


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :
تاریخ:یکشنبه 9 مهر 1396-10:49 ق.ظ

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)


پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)

عکس هایی از پارک ملی لاسن در کالیفرنیای آمریکا

لاسن پارک نام یک پارکی خوشگل و عجیب هست که این پارک غلاوه بر خشکی زیبایی های خاصی دارد در ادامه می‌توانید تالاب را دنبال نمایید .

تپه‌های شنی رنگین موجود در لاسن، گستره‌ای از سنگ‌های متخلخل میباشند که در اثر اکسیداسیون خاکستر‌های آتشفشانی بوجود آمده‌اند. زمانی که مواد مذاب آتشفشانی از دهانه‌ی آتشفشان خارج میشوند، این خاکستر‌ها اکسایش یافته و این تپه‌های شنی را در پارک ملی لاسن «Lassen» در کالیفرنیای شمالی بوجود می‌آوردند. بر روی نوک این تپه‌ها، خاکستر‌های آتشفشانی در اثر اکسایش به رنگ روشن در‌آمده‌اند زیرا این خاکستر‌ها، بر روی مواد مذاب روان که هنوز داغ و آتشین بودند، فرود آمده‌اند.

این تپه‌های شنی به دوست بستر‌ها و لایه‌هایی که از مواد مذاب آتشفشانی ایجاد شده‌اند، همگان در نزدیکی مخروط‌ آتشفشانی Cinder cone واقع شده‌اند. این مخروط آتشفشانی ۲۱۳ متر ارتفاع دارد و تخمین زده می شود آخرین بار در دهه‌ی ۱۶۵۰ فوران کرده هست.

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)

سفر به تپه‌ های رنگارنگ پارک ملی لاسن کالیفرنیا حتما آرزوی هر گردشگر علاقه مند به طبیعت خواهد بود


مخروط آتشفشانی Cinder cone در این پارک از مواد مذابی تشکیل شده هست که از جنس بازالت و به صورت روان و شل بوده‌اند. در طی فوران آتشفشان، مواد مذاب به صورت قطراتی دوست با گاز از دهانه‌ مخروط به سمت بالا پرتاب می شوند؛

اما پس از سرد شدن و سخت شدن این مواد مذاب، سنگ‌های آذرین متخلخل ایجاد می شوند. زمانی که حباب‌های گاز، درون این مواد آتشفشانی محبوس میشوند و نمی توانند خارج شوند، باعث می گردند که سنگ آذرین ایجاد شده، شکل متخلخل و حفره دار داشته باشد. سپس این مخروط آتشفشانی مثل تعداد زیادی از مخروط‌ های آتشفشانی دیگر خاموش شده و از فعالیت باز ایستاده هست.

در واقع دریک دوره‌ای از دوران، چندین جریان مذاب بازالتی از درون این مخروط فوران می کند و لایه‌ها و پهنه‌هایی از مواد مذاب با نام Fantastic lava beds ایجاد میشود سپس این مخروط از فعالیت باز می ایستد.

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)

مخروط آتشفشانی Cinder cone در این پارک از مواد مذابی تشکیل شده هست


مخروط آتشفشان Cinder cone نیز در حقایق از دو مخروط آتشفشانی تشکیل شده هست. آثار و بقایای یک مخروط آتشفشانی نخست که تقریبا بطور کامل مدفون شده، بر روی دامنه‌ی جنوبی مخروط آتشفشانی بزرگتر، مشهود و قابل رؤیت هست. به احتمال چندان، بخش زیاد‌ای از مخروط‌ آتشفشانی نخست توسط جریان‌های مواد مذاب که از درون مخروط آتشفشانی بزرگ تر فوران می‌کرده هست، مدفون شده و از بین رفته هست.

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)

مخروط آتشفشان Cinder cone نیز در حقایق از دو مخروط آتشفشانی تشکیل شده هست


قطعاتی از سنگ‌های قرمز و سخت آذرین با نام اسکوریا «Scoria» در مواد مذابی که تپه‌های رنگین را بوجود‌ آورده‌اند، دیده شده هست. این سنگ‌های آذرین قرمز، بخش‌هایی از مخروط آتشفشانی نخست بوده‌اند که توسط جریان گدازه‌ها و مواد مذاب مخروط آتشفشانی بزرگ تر از روی دامنه‌ پرشیب آن شسته شده و به سمت سطح هموارتر آورده شده‌اند که بعدها این تپه‌های شنی را بوجود آورده‌اند.

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)

تپه‌های شنی رنگین موجود در لاسن، در اثر اکسیداسیون خاکستر‌های آتشفشانی بوجود آمده‌اند

یک مسیر پیاده‌رویی به سمت نوک مخروط آتشفشان Cinder cone وجود دارد. کسانی که این مسیر را طی می کنند و به نوک مخروط میرسند بطور حتم از تماشای چشم‌انداز این منطقه که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی بوجود آمده هست، شگفت زده خواهند شد. بخاطر وجود سنگ‌های سستی که در این منطقه وجود دارد، بالا رفتن از این مخروط آتشفشانی کار بسیار دشواری هست و امکان سر خوردن و افتادن شما به پایین تپه‌‌ی مخروطی وجود دارد. این تپه‌های شنی رنگین در ضلع جنوب شرقی این مخروط آتشفشانی و درست در پشت پهنه‌های بازالتی Fantastic lava beds واقع شده‌اند.

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)

تصاویری از پارک لاسن در کالیفرنیا

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)

پارک لاسن در کالیفرنیا

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)

عکس هایی از پارک لاسن در کالیفرنیا

پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)



لینک منبع

مطلب پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس) در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :پارک لاسن کالیفرنیا یکی از عجایب های دیدنی در جهان است (عکس)
http://mofidestan.ir/%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%86-%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d9%81%d8%b1%d9%86%db%8c%d8%a7-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d8%ac%d8%a7%db%8c%d8%a8-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c/


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :
تاریخ:دوشنبه 3 مهر 1396-02:50 ب.ظ

آلرژی‌های پاییزی خطرناک هستند؟


اتاق خبر 24:

دکتر صبا عرشی، فوق تخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: در پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل خارجی که منجربه بیماری در یک عضو شود را آلرژی می نامیم، مثلا آلرژی بینی یا آلرژی های فصلی که با عواملی چون گرده گیاهان، حشرات و … وارد سیستم تنفسی شده و واکنش هایی مانند تورم مخاط بینی، گرفتگی، عطسه های مکرر و آبریزش خود را نشان می دهد که در برخی موارد همین عارضه به نسبت ساده منجربه به عارضه شدیدتری نظیر آسم می شود. هر چه سن بالاتر می رود ایجاد آلرژی های استنشاقی مانند گرده گیاهان پر رنگ تر می شود.

وی در ادامه افزود: سرفه های خشک مکرر، تنگی نفس و خِس خِس در سینه از شایع ترین نشانه های آسم تلقی می شود. حساسیت ها تنها در فواصل خلاصه نمی شود و ممکن از برخی افراد به حساسیت های غذایی نیز دچار شوند به عبارتی فرد یک ماده غذایی را مصرف کرده و واکنش آن روی سیستم تنفسی، پوستی و دستگاه گوارش باشد. برای مثال کودکی به شیر گاو حساسیت دارد و هنگامی که آن را می خورد دچار کهیر، اگزما، خارش، خس خس سینه و سرفه، سوزش و خارش در گلو، دل درد، سوزش و خارش در ناحیه مقعد، اسهال و استفراغ و گاهی اوقات یبوست می شود.

این فوق تخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی یاد آورشد: شیوع آلرژی در فصل پاییز کمی زیاد است اما نمی توان گفت پاییز بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است، چرا که افراد در این فصل بیشتر درگیر عفونت های ویروسی و سرماخوردگی می شوند و به اشتباه می پندارند این عارضه ها، آلرژی هستند. برخی از آلرژی های بینی می تواند دائمی باشد به عبارتی 12 ماه سال افراد را درگیر کند و در بعضی از فصل ها (بهار و پاییز) کمی به علت وجود آلژن های محیطی افزایش داشته باشد.

وی تشریح کرد: افرادی که آلرژی شدید به یک ماده دارند مانند آلرژی های غذایی و دارویی و نیش زنبور واکنش های شدید و مراقب علائم هشدار دهنده ای که در طی برخورد با آن ماده بروز میکند، باشند. احساس خارش، کهیر شدید، گرفتگی حلق، سرفه خشک مکرر، احساس تنگی نفس و حمله شدید آسم، دردهای شکمی، اسپاسم های روده ای و شکمی، استفراغ و تهوع، افت فشار خون، تورم لب ها و پلک ها و پشت دست ها نیز از علائم هشدار دهنده این دسته از آلرژی ها محسوب می شوند.

این متخصص توصیه کرد: دوری از گرده گیاهانی که گل می دهند و گرده های دیگری که باعث علائم آلرژی می شوند باید به شدت دوری کرد و هرگز نباید وارد خانه شوند. پنجره های خانه و ماشین خود را ببندید و از تهویه هوا استفاده کنید، به ویژه هنگامی که میزان گرده بالا است. افرادی که دارای آلرژی شدید هستند بهتر است به طور کامل از فعالیت هایی که در فضای باز انجام می شوند اجتناب کنند.

عرشی در رابطه با تزریق واکسن آلرژی گفت: در رابطه با موضوعی به نام واکسن که در بین عوام مطرح شده است باید گفت، واکسن در برخی از موارد خاص و زمانی که دیگر نمی توانیم فرد را از آن ماده حساسیت زا دور کنیم و در عین حال با دارو بیماری کنترل نشود آن زمان است که از واکسن استفاده می شود. واکسن ها در خارج از کشور تهیه شده و حتما تزریق آنها باید توسط فوق تخصص آلرژی صورت گیرد چرا که یک ماده آلرژی در بدن وارد شده و ممکن است شوک آلرژی و آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک جدی است که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ گردد) رخ دهد.

وی افزود: اگر جایی واکسنی را به بیمار عرضه می کند و فرد آن را در تزریقاتی به خود ترزیق می کند باید بداند خطر آنافلاکسی جانش را تهدید می کند و برای یک آلرژی ساده می تواند عواقب جبران ناپذیری را تجربه کند. افراد دقت داشته باشند ، مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده را به حداقل برسانند چرا که علایم آلرژی پاییزه را افزایش می‌دهند همچنین مصرف غذاهای پرادویه به افراد مبتلا به آلرژی مناسب نیست. به افراد مبتلا به آلرژی پاییزه توصیه می‌شود در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرند و استفاده از ماسک‌های فیلتردار می‌تواند مانع ورود گرد و ذرات ریز به ریه شده و از تشدید علایم پیشگیری کند.

عرشی هشدار داد: برای بهبود علائم آلرژی حتما باید عواملی که در منزل منجر به بروز آلرژی می شوند را شناسایی و سپس کنترل کرد، به همین سبب از وسایل خواب دارای پَر، پشم و کاموا نباید استفاده شود. به علاوه این که درکف منزل موکت و قالی نباید روی هم انداخته شوند زیرا در این صورت با رشد حشراتی در منزل آلرژی ایجاد می شود.

این فوق تخصص متذکر شد: اگر آلرژی خفیف باشد و فقط به صورت تک سرفه و آبریزش بینی مختصر همراه باشد با مصرف یک آنتی هیستامین مانند سیتیریزین می توان علائم عارضه را کاهش داد اما اگر یک ماده هست که در داخل منزل(مایت و سوسک) باعث پیدایش آلرژی در فرد شده است دیگر مصرف دارویی مانند سیتیریزین فایده ندارد. این دارو تنها علائم ظاهری را کنترل می کند و فقط در موارد بسیار خفیف قابل استفاده است. بنابراین اگر مصرف داروهای آنتی هیستامین باعث کاهش علائم می شود افراد می توانند مصرف کنند و عارضه خاصی را به دنبال ندارد. این داروها عوارض جانبی خاصی ندارند ولی باید به این نکته توجه شود که داروی آنتی‌هیستامین خواب‌آور است و توصیه می‌شود در ساعات پایانی شب مصرف شوند.

عرشی اظهار داشت: برخی از درمان های طب سنتی که سرفه را کاهش می دهد مانند گل بنفشه، پنیرک و پیچک وحشی قابل قبول هستند چرا که سرفه را آرام کرده و خلط را رقیق می کند بخصوص در سرماخوردگی ها و آسم گزینه های مناسبی هستند اما تحقیق علمی که ثابت شده باشد در این خصوص موجود نیست و به جرات می توان گفت این روش ها تنها تسکین دهنده است و هیچ گاه نقش درمانی و کنترل کننده ندارد.

این فوق تخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی علت اکثر مبتلایان به آلرژی را ارثی دانست و گفت: درصد بالایی از بیماران به صورت ارثی در گیر این عارضه هستند.

وی در پایان افزود: اگر ثابت شود که یک ماده غذایی خاص در فرد ایجاد علامت می کند، برای مثال فردی با خوردن تخم مرغ کهیر می زند مسلما دیگر نباید غذاهایی که دارای تخم مرغ هست را مصرف کند، لازم به ذکر است افراد دقت داشته باشند تنها به ماده غذایی که حساسیت دارند دوری کنند و نباید مصرف مواد غذایی دیگر را از ترس علائم آلرژی کنار بگذارند، چرا که در این صورت درگیر سوء تغذیه نیز می شوند. افراد آلرژی ها را جدی بگیرند چرا که همین عارضه به نسبت ساده می تواند موجب مرگ شود آمار نشان می دهد حدود 150 نفر در هر سال در امریکا به علت آلرژی جان خود را از دست می دهند متاسفانه این آمار در ایران موجود نیست اما تاکید می شود بیماران مراقب مواد حساسیت زا باشند.



لینک منبع

مطلب آلرژی‌های پاییزی خطرناک هستند؟ در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :آلرژی‌های پاییزی خطرناک هستند؟
http://mofidestan.ir/%d8%a2%d9%84%d8%b1%da%98%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%a7%db%8c%db%8c%d8%b2%db%8c-%d8%ae%d8%b7%d8%b1%d9%86%d8%a7%da%a9-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af%d8%9f/


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()